lördag 27 mars 2010

Kineserna i Båstad


Idag kom eleverna med rektorn och de två kineser som koordinerar det här och andra studentsamarbeten till Båstad. Eleverna siktar på att läsa in motsvarande svensk engelska-kunskap nivå B, vilket motsvarar 3-årigt gymnasium. Och de testerna görs i Sverige. Det var ett jättekul möte och jag fick en bra känsla i kroppen. Självklart är relationerna med eleverna och de andra jag ska jobba med en nyckel i det här äventyret. Och lite pirr i magen var det. Man har ju hört mycket om kulturskillnaderna och i vissa stunder haft farhågor om både språk och sättet att vara. Men de var lätta att prata med även om kunskaperna skiftade. Framförallt var de mycket mer öppna och spontana än jag hade trott. Otroligt frågvisa och glada för att berätta om sig själva och Kina. Väldigt artiga och kallade mig till och med "Sir". Jag guidade runt dem i Båstad som visade sig från sin absolut sämsta sida med regndis, folktomma gator och några ynkliga plusgrader. De ville shoppa souvenirer, men det enda som var öppet var ICA.... De fick köpa lite vykort med sommarbilder och sedan käkade vi pizza. Av rektorn, en kvinna i min egen ålder som också var avslappnad i jeans och jacka, fick jag kinesiskt te och en otroligt påkostad bok om skolan som visar att det är mycket hög klass på faciliteterna. Jag frågade försiktigt om dator, internet och projektor för undervisningen: en självklarhet var svaret. En bra start!

1 kommentar:

  1. Härligt att det känns bra!

    Antar att ni inte hade tillgång till bil för annars hade du väl tagit dem hit?

    Trevlig resa, jag kommer följa dig (om bloggen fungerar ;))

    SvaraRadera