tisdag 23 mars 2010

Skolan och staden


I dag har jag hittat lite mer info om skolan. Jag fick en webbadress för ett tag sedan. Tyvärr är den bara på kinesiska.... Men det ser fint och fräscht ut på bilderna. Jag vet att den är stor. Det är en internatskola med 5000 elever och 600 lärare och ligger en bit ut på landet utanför staden Shenyang. En stad jag inte kände till, men som har cirka 4 miljoner invånare.... Tydligen en tung industristad, men som också fått pris för miljöåtgärder de senaste åren. Känd för is-skulpturtävlingar på vintern. Den ligger i det som tidigare var det mäktiga riket Manchuriet och staden var huvudstad en period. 70 mil från Beijing och inte så långt från Nordkorea. Det ska vara klimat som i Sverige ungefär, så det innebär att jag inte missar våren som man sett fram emot denna vita vinter.

Idag har en av huvudnyheterna i media varit att Google och Kinas regering bråkat och Google drar sig ur landet. Hoppas det inte innebär att denna blogg, som är google-ägd, inte fungerar där. Den kanske stannar vid en skildring av förberedelser för en Kinaresa...

1 kommentar:

  1. Skulle det vara så att blogspot/blogger inte funkar i Kina så finns det ju andra plattformar med andra ägare. Det löser sig, nemas problemas.

    SvaraRadera